Friday, January 29, 2010

Success!!


Siang tadi, telah complete lah sebuah Linux Based Server dengan services untuk level ISP (internet Services Provider) bergred Production Level/ Critical Operation.

Maka lengkap jugalah tutorial server setup tu dengan satu batch system engineer company yang hire aku tu.
Aku train system engineer yang lain? hah! bior benor! Tapi memang bebenor pun!

So, habislah segala Unix command untuk di guna pada terminal, untuk buat remote setup.

Satu valuable lesson aku belajar arini,(tapi aku belum ajar diorang lagi bende ni), rupa-rupanya untuk mengunakan GEDIT atau KATE di client terminal, memang boleh, asalkan LinuxOS lah.Iaitu simply by typing this comand:

root:  ssh-X  root@XX.XXX.XXX.XXX

tapi of coz lah kena yum install dulu ssh-X.  Giler power, dia hantar host punya GEDIT kat client terminal. So tak payah lah aku pakai vi dah. Rasa nak mampuih nak ingat vi command tau tak! dah le Unix command nak kena ingat.

Sikit je lagi yang aku kena buat lepas ni, iaiatu menyetup DNS server

No comments:

Post a Comment