Monday, January 25, 2010

iTablet- sekadar eye Candy ataupun benar-benar berfungsi?




iTablet- sekadar eye Candy ataupun benar-benar berfungsi.

Apple bukanlah sebuah company yang mendevelop kan semata-mata Operating System, sebaliknya, ianya lebih kepada Hardware.

Pada hari April Fool tahun 1976 (dua tahun sebelum aku di lahirkan), Apple Inc telah melahirkan baby sulungnya, iaitu Apple I Computer ataupun nickname Lisa.

Apple tersebut merupakan sebuah computer yg pertama mengunakan single circuit board. Ianya di datngkan dgn video interface, 8k RAM dan sebuah keyboard.
System tersebut di datangkan dgn komponen yg ekonomikal sekali, iaitu termasuk dgn processor 6502 (masa tu baru USD$25- di reka oleh Rockwell dan di keluarkan oleh MOS tech), serta dengan Dynamic Ram

Kini, setelah revolusi handphone yg di komnputer kan (ke komputer yg di handphone kan?) oleh Apple Inc. maka, mereka sekali lagi membuat satu revolusi baru. Walaupun baru di katakan rumors, namun, aku melihat bende ni sebagai sesuatu yg mendebarkan dan menggegarkan jiwa.

Tidak lama lagi, Apple Inc akan mengeluarkan Apple Tablet (tablet PC), yg merupakan bukan sekadar oversized iPhone+iPod.

Buat masa ini spekulasi mengatakan GUI (graphical user interface) yg di bangunkan khas untuk iTablet (bukan nama sebenar) di reka khusus dan juga di engineerkan khas semata2 untuk iTablet ini.
Jadi, bukan something yg kita imagine kan bila guna iPhone.


Apa-apa pun, UI designer iPhone ini amat berjaya mengeluarkan satu inovasi yg amat berbeza dari apa yg kita guna secara tradisional di Windows PC.

Satu perkara yg kita perlu perhatikan adalah, UI Apple di reka untuk 'menjadi satu gadget yg lain' apabila kita mengkehendaki nya melakukan sesuatu task khas. Cthnya, dgn klik button internet, dengan serta merta iPhone tu dah bertukar menjadi web browser (jadi gadget lain), dan apa bila kita nak main games pulak, dgn serta merta lah iPhone tu bertukar menjadi games console.

so, satu device tetapi berlainan gadget di dalam operasinya. Ini barulah Human technology. So, entah apa pulak lah yg iTablet ni punya UI dia guna nanti, yg pastinya akan menjadi gempak.

Dan sudah pasti untuk peminat membaca, tak perlu lagi nak beli Kindle untuk donlod dan baca eBook, tetapi boleh terus run iTablet ni dan baca seolah2 sedang mengunakan ebook reader..


Go Apple Go!


No comments:

Post a Comment